Címlap Életöröm Ki használhatja a bicikliutat? A KRESZ szabályai, amivel mindenki tisztában kellene lennie

Ki használhatja a bicikliutat? A KRESZ szabályai, amivel mindenki tisztában kellene lennie

by Palya.hu
Published: Last Updated on 0 comment

A városi és agglomerációs közlekedés átalakulásával egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a mikromobilitási eszközök, élükön a hagyományos kerékpárokkal és az elektromos rásegítésű változatokkal. Ezzel párhuzamosan a kerékpárutak hálózata is folyamatosan bővül, ami elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Azonban a növekvő infrastruktúra és a megjelenő új járműkategóriák (gondoljunk csak az elektromos rollerekre) folyamatosan felvetik a kérdést: pontosan ki használhatja ezeket a kijelölt útfelületeket? A KRESZ (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet) világos, ám sokak számára ismeretlen szabályokat rögzít, amelyek betartása kulcsfontosságú a balesetek elkerülése és a jogi felelősség tisztázása szempontjából.

A közlekedésben résztvevők közötti konfliktusok jelentős része abból fakad, hogy nem mindenki ismeri azokat a táblákat és előírásokat, amelyek a bicikliút használatát szabályozzák. Az „itt mindenki elfér” hozzáállás nemcsak veszélyes, de jogilag is megalapozatlan, és súlyos következményekkel járhat. Ahhoz, hogy tisztán lássunk, pontosan meg kell értenünk a KRESZ által használt definíciókat, különös tekintettel a kerékpár, a segédmotoros kerékpár, valamint a gyalogos fogalmára.

A bicikliút nem egy szabadon választható alternatíva, hanem kötelezően használandó útfelület, amennyiben a kerékpáros közlekedésre alkalmas, és a KRESZ nem enged kivételt.

A kerékpár fogalma a KRESZ tükrében

Mielőtt rátérnénk arra, ki hajthat rá a bicikliútra, tisztáznunk kell, mit is ért a jogalkotó kerékpár alatt. A KRESZ 1. számú függelékének II. fejezete rögzíti, hogy kerékpár olyan jármű, amelyet legalább két kerékkel láttak el, és amelyet emberi erő hajt. Ez a definíció azonban kiegészült az elmúlt években a technológiai fejlődés miatt.

A mai KRESZ értelmében kerékpárnak számít az is, ha a járművet legfeljebb 300 W névleges teljesítményű elektromos motor is segíti, feltéve, hogy a motor kikapcsol, ha a kerékpáros abbahagyja a pedálozást, vagy ha a jármű sebessége eléri a 25 km/h-t. Ezek az úgynevezett pedelec vagy elektromos rásegítéses kerékpárok, amelyek tehát jogilag teljes értékű kerékpárok, és használhatják a bicikliutat.

A határvonal azonban vékony. Ha egy elektromos meghajtású jármű önerejéből, pedálozás nélkül képes haladni, vagy a rásegítés 25 km/h felett is működik, az már tipikusan a segédmotoros kerékpár kategóriájába eshet, vagy még annál is erősebb járműnek minősülhet. Ez pedig alapvetően megváltoztatja a bicikliútra vonatkozó használati szabályokat.

A segédmotoros kerékpár helyzete

A segédmotoros kerékpár (robogó, moped, és egyes erősebb e-bike-ok) definíciója szerint olyan két- vagy háromkerekű jármű, amelynek motorja legfeljebb 50 cm³ hengerűrtartalmú, vagy elektromos motor esetén a névleges teljesítménye nem haladja meg a 4 kW-ot, és a tervezési sebessége nem több 45 km/h-nál. Ezek a járművek már jogilag motoros járművek, még ha a köznyelv máshogy is gondolja.

A KRESZ 54. § (1) bekezdése egyértelműen kimondja: a kerékpárutat, a gyalog- és kerékpárutat, valamint a kerékpársávot segédmotoros kerékpárral használni tilos. Ez alól nincs általános kivétel. Tehát, ha valaki egy hagyományos robogóval vagy egy olyan elektromos kerékpárral közlekedik, amely túllépi a 300 W/25 km/h korlátot, annak a közúton kell haladnia, a motoros járművekre vonatkozó szabályok szerint. A bicikliúton való közlekedésük szabálysértésnek minősül.

Ki a jogosult használó? A kerékpárosok kötelezettsége

A bicikliút elsődleges és legfontosabb használója a kerékpáros. A KRESZ a kerékpáros számára nem csupán lehetőséget, hanem sok esetben kötelezettséget is ír elő a bicikliút használatára vonatkozóan.

A kötelező használat szabálya

A KRESZ 54. § (1) bekezdése kimondja, hogy ahol kerékpárút van, ott a kerékpárral közlekedőknek – ha a közlekedésre alkalmas, és ha az útirányukba esik – kötelező használniuk a bicikliutat. Ez egy sarkalatos pont, amelyet sokan figyelmen kívül hagynak. Ha az út mellett ki van jelölve a kerékpárút (C10-es tábla), a kerékpáros nem dönthet úgy, hogy a kényelmesebbnek vagy gyorsabbnak ítélt közúton halad.

Ennek a szabálynak az a célja, hogy elválassza a kerékpáros forgalmat a gyorsabb, motorizált forgalomtól, növelve ezzel mindkét fél biztonságát. A kötelezettség alól azonban van néhány kivétel, amelyeket érdemes részletezni:

  • Alkalmatlanság: Ha a kerékpárút a burkolat állapota vagy egyéb ok miatt (pl. baleset, építkezés) nem alkalmas a biztonságos közlekedésre, a kerékpáros a közutat használhatja.
  • Útirány: Ha a kerékpárút nem esik a kerékpáros útirányába (például az út másik oldalán van, és a biztonságos átkelés nehézkes), akkor választhatja a közutat.
  • Gyermekszállítás: Ha a kerékpáron gyermeket szállítanak, és a közút forgalma túl sűrű vagy gyors, a közút helyett a gyalog- és kerékpárúton is haladhatnak, de ez a kivétel elsősorban a gyalog- és kerékpárútra vonatkozik.

Sebesség és előzés a bicikliúton

A bicikliút gyakran korlátozott szélességű, ami megköveteli a fokozott óvatosságot. A KRESZ 37. § (3) bekezdése szabályozza a kerékpárosok sebességét, de ez elsősorban a gyalog- és kerékpárutakra vonatkozik, ahol gyalogosok is tartózkodhatnak. A tisztán kerékpárúton (C10 tábla) a sebességkorlátozás nem fixen rögzített (mint például a 30 km/h a gyalog- és kerékpárúton belül), de a kerékpárosnak minden esetben olyan sebességet kell választania, amellyel biztonságosan meg tud állni, és nem veszélyezteti a többi közlekedőt.

Az előzés szabályai is érvényesek: előzni csak akkor szabad, ha az előzés során a kerékpáros nem szorul le az útról, és nem veszélyezteti az előzött járművet vagy személyt. Mivel a bicikliutak általában szűkek, az előzés fokozott figyelmet igényel.

Elektromos rollerek: a szürkezóna és a bicikliút

Az egyik legnagyobb közlekedési jogi fejtörést az elmúlt években az elektromos rollerek (e-rollerek) robbanásszerű elterjedése okozta. A magyar jogszabályok 2024-ben sem rendelkeznek külön, egyértelmű kategóriával az e-rollerek számára, ami azt jelenti, hogy besorolásuk a műszaki paramétereiktől függ.

A KRESZ alapján két fő kategóriába eshetnek:

  1. Kerékpár (Pedelec kategória): Ha a roller megfelel a fentebb említett kerékpár definíciónak (max. 300 W, 25 km/h sebesség felett nem ad rásegítést, bár ez a rollereknél nehezen értelmezhető, mivel nincs pedál), akkor használhatja a bicikliutat. Ez a kategória azonban ritka a tipikus, bérelhető rollerek esetében.
  2. Segédmotoros kerékpár: A legtöbb, közforgalomban használt, erősebb roller (amely önerejéből képes 25 km/h felett haladni, vagy 300 W feletti teljesítményű) jogilag a segédmotoros kerékpár kategóriájába tartozik.

Ha egy roller a segédmotoros kerékpár kategóriájába esik, akkor, mint azt már láttuk, tilos használnia a bicikliutat. Sőt, a segédmotoros kerékpárokra vonatkozó szabályok szerint (pl. biztosítás, esetleges sisakviselés, vezetői engedély) kellene közlekednie, ami a gyakorlatban szinte sosem valósul meg.

A jogszabályi vákuum és a rendőrségi gyakorlat egyelőre bizonytalan. Bár a rendőrség hivatalos állásfoglalásai szerint a rollerek többsége segédmotoros kerékpárnak minősül, a gyakorlatban gyakran engedélyezik – vagy legalábbis tolerálják – a bicikliúton való közlekedésüket. Ez azonban nem változtat a jogi tényeken: ha egy baleset történik, a jogi besorolás a mérvadó, és ha a roller a segédmotoros kategóriába esik, a vezetője szabálysértést követ el a bicikliút használatával.

Éppen ezért a kerékpárosoknak fokozottan figyelniük kell a bicikliutakon a gyorsabb, motorizált rollerekre, míg a rollerhasználóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy jogilag a legtöbb esetben a közútra, vagy a gyalogosok számára fenntartott területekre (gyalogjárda) kellene szorítkozniuk, ha lassú tempóban haladnak.

Amíg a magyar jogalkotás nem hoz létre külön „mikromobilitási” kategóriát, az elektromos rollerek használata a bicikliutakon jogi szürkezónában marad, a KRESZ szigorú értelmezése szerint legtöbbször tiltott.

A gyalogosok helye: mikor léphetnek a bicikliútra?

A gyalogosok bicikliúton csak külön engedéllyel léphetnek.
A gyalogosok a bicikliútra csak akkor léphetnek, ha azt a közlekedési táblák engedélyezik, különben büntethetők.

A bicikliutak és a gyalogosok közötti konfliktus az egyik leggyakoribb probléma a városi közlekedésben. Sokan azt gondolják, hogy ha a járda rossz állapotú, vagy ha sietnek, használhatják a bicikliutat. A KRESZ azonban itt is szigorú szabályokat állít fel.

Tisztán bicikliút (C10 tábla)

Ahol a jelzőtábla (kék alapon fehér kerékpár szimbólum) kizárólag bicikliutat jelöl (C10), ott a gyalogosok számára tilos a közlekedés. Ez az útfelület kizárólag a kerékpárosoknak van fenntartva. Ha a gyalogos mégis rálép erre az útra, szabálysértést követ el, és baleset esetén komoly felelősségre vonásnak nézhet elébe. A kerékpárosoknak joguk van az elsőbbséghez ezen a területen, és a gyalogosnak el kell hagynia a kerékpárutat.

Gyalog- és kerékpárút (G11 tábla)

Ezzel szemben áll a gyalog- és kerékpárút (G11). Ezt a táblát kék alapon egy függőleges vonallal elválasztott gyalogos és kerékpáros szimbólum jelöli. Ez az útfelület közös használatú, de fontos különbséget tenni a két altípus között:

  1. Osztatlan gyalog- és kerékpárút: Nincs fizikai elválasztás vagy felfestés. Itt a gyalogos és a kerékpáros közösen használja a területet.
  2. Elkülönített gyalog- és kerékpárút: Felfestés vagy fizikai elválasztás (pl. eltérő burkolat, padka) jelzi, hogy melyik sáv a gyalogosé és melyik a kerékpárosé.

Az osztatlan gyalog- és kerékpárúton a gyalogosoknak joguk van tartózkodni, de kötelességük a kerékpárosok zavartalan haladását biztosítani. Ezen az úton a kerékpárosok sebességkorlátozása is érvényesül: legfeljebb 30 km/h sebességgel haladhatnak. Amennyiben a gyalogos forgalom sűrű, a kerékpárosnak a gyaloglási sebességre kell csökkentenie a tempóját, vagy le kell szállnia a kerékpárról.

A gyalogosok kivételes használata

Van néhány speciális eset, amikor a gyalogos használhatja a kerékpárutat:

  • Ha a kerékpárutat a gyalogos csak az úttest vagy a járda eléréséhez használja, és a legrövidebb úton halad át rajta, az megengedett.
  • Ha a közút melletti járda nem áll rendelkezésre, vagy a járda közlekedésre alkalmatlan, a gyalogos a leállósávot vagy a kerékpárutat is használhatja. Ez utóbbi esetben azonban köteles úgy haladni, hogy a kerékpárosokat ne akadályozza vagy veszélyeztesse.

A legfontosabb szabály, amit mindenkinek fejben kell tartania: ahol van külön gyalogjárda, a gyalogosnak ott a helye. A bicikliút elsősorban a kerékpárosok számára van fenntartva, a gyalogos csak indokolt esetben tartózkodhat rajta, fokozott óvatossággal.

Speciális infrastruktúrák: kerékpársáv és nyitott kerékpársáv

A bicikliút (amely fizikailag elkülönített az úttesttől vagy a járdától) mellett a KRESZ megkülönböztet más, kerékpárosok számára kijelölt útfelületeket is. Ezek szabályai gyakran eltérnek a hagyományos bicikliútétól, és összekeverésük balesetveszélyes lehet.

Kerékpársáv (Biciklisáv)

A kerékpársáv az úttesten, felfestéssel és táblával (C16) jelölt, a gépjárműforgalomtól elválasztott sáv. Ez nem bicikliút, hanem az úttest része. A kerékpársávot a kerékpárosoknak kötelező használniuk, amennyiben az a haladási irányukba esik.

Fontos tudni:

  • Gépjárművek: Gépjárművel a kerékpársávra ráhajtani tilos, kivéve ha az úttest szélén lévő forgalmi sáv megszűnik, és a közlekedés csak a kerékpársáv igénybevételével lehetséges.
  • Parkolás/Megállás: A kerékpársávon megállni és várakozni tilos.
  • Gyalogosok: A gyalogosok számára a kerékpársávon való haladás tilos, hiszen az az úttest része.

Nyitott kerékpársáv (NyKSZ)

A nyitott kerékpársáv egy viszonylag új kategória Magyarországon, célja a kerékpárosok közúti jelenlétének erősítése, különösen szűkebb utcákban. Felfestéssel jelölt, de nem zárja ki a gépjárműforgalmat.

A NyKSZ sajátossága, hogy a gépjárművek ráhajthatnak, sőt, használhatják is, amennyiben ezzel nem akadályozzák a kerékpárost, és a sáv szélessége ezt megengedi. Általában a kerékpárosok számára a sáv jobb oldalán történő haladás van előírva, míg a gépjárművek a sáv bal oldalán haladhatnak el mellettük. Ez a megoldás a közös úthasználatra ösztönöz, de a kerékpárosok számára fenntartja a sáv elsődleges használati jogát.

Gyermekek és a bicikliút használatának életkori korlátai

A KRESZ különös figyelmet fordít a gyermekek közlekedésére, ami komoly hatással van a bicikliút használatára is. A szabályok célja a legfiatalabb közlekedők védelme, de szigorúan betartandó korlátokat is szabnak.

A 12. életév betöltése

A KRESZ 54. § (6) bekezdése szerint 12. életévét be nem töltött személy csak lakó- és pihenőövezetben, valamint kerékpárúton közlekedhet kerékpárral. Ez azt jelenti, hogy 12 éven aluli gyermeknek tilos a közúton kerékpározni, még akkor is, ha felnőtt kíséri.

Ennek gyakorlati következménye:

  • Ha van bicikliút, a 12 éven aluli gyermeknek azt kell használnia.
  • Ha nincs bicikliút, a gyermek nem közlekedhet a közúton, csak a gyalogosok számára fenntartott területeken (gyalogjárda), de ott is csak gyalogosként, tolva a kerékpárját.

Ez a szabály védi a gyermeket, de sok szülő számára nehéz betartani, különösen olyan településeken, ahol a bicikliút-hálózat hiányos. Fontos hangsúlyozni, hogy a gyalogjárdán kerékpárral közlekedni általában tilos, de a 12 éven aluli gyermekekre vonatkozó fenti szabály felülírja ezt a tiltást a biztonság érdekében.

Gyermekek szállítása

A felnőtt kerékpárosok szállíthatnak gyermeket, de csak meghatározott feltételek mellett:

  • A 10 éven aluli gyermek szállítása megengedett erre a célra kialakított ülésen (gyermekülés), biztonsági övvel rögzítve.
  • A 10 éven felüli gyermek szállítása már nem engedélyezett a kerékpáron.

Ha a kerékpáros gyermeket szállít, és a gyalogjárda forgalma nem akadályozza, a közút helyett a gyalogjárdán is közlekedhet, de csak gyalogos sebességgel. Ez a kivétel a bicikliút hiányában jelentős, mivel növeli a gyermek biztonságát.

A bicikliút és a mozgáskorlátozottak közlekedése

A KRESZ figyelembe veszi a mozgáskorlátozott személyek speciális igényeit is, különösen azokkal az eszközökkel kapcsolatban, amelyek segítik a közlekedésüket. A kérdés az, hogy ezek az eszközök (pl. elektromos mopedek, kerekesszékek) vajon kerékpárnak vagy gyalogosnak minősülnek-e a bicikliút használata szempontjából.

Kerekesszékek és mopedek

A KRESZ 1. számú függelékének II. fejezete szerint a mozgáskorlátozott személyek közlekedésére szolgáló, emberi erővel vagy motorral hajtott kerekesszék nem minősül járműnek, hanem gyalogosnak. Ez a besorolás alapvetően meghatározza, hol közlekedhetnek.

Mivel a kerekesszék (motoros vagy anélküli) gyalogosnak minősül, rájuk a gyalogosokra vonatkozó szabályok érvényesek. Ez azt jelenti:

  • A tisztán bicikliúton (C10) a közlekedésük tilos, kivéve ha a járda használata nem lehetséges.
  • A gyalog- és kerékpárúton (G11) haladhatnak, de kötelesek biztosítani a kerékpárosok zavartalan haladását.
  • A járdán kell közlekedniük, ha az rendelkezésre áll.

Fontos megjegyezni, hogy bár a motoros kerekesszékek képesek lehetnek a 15-20 km/h sebességre is, jogilag továbbra is gyalogosnak számítanak. Ebből adódóan a kerékpárosoknak fokozottan figyelniük kell a mozgáskorlátozott eszközökre a közös használatú utakon, és a sebességüket ennek megfelelően kell megválasztaniuk.

A bicikliút használatának jogi következményei és a baleseti felelősség

A bicikliút baleseti felelőssége a használót terheli.
A bicikliút használatának jogi következményei között szerepel a balesetek esetén a felelősség megoszlása a felek között.

A KRESZ szabályainak megszegése nem csupán elvi hiba, hanem komoly jogi és anyagi következményekkel járhat, különösen ha baleset történik. A bicikliúton elkövetett szabályszegések tipikusan a közlekedés rendjének megsértésébe tartoznak.

Bírságok és szankciók

Ha valaki jogosulatlanul használja a bicikliutat – például egy segédmotoros kerékpárral, vagy gyalogosként, ahol ez kifejezetten tilos –, közlekedési szabálysértést követ el. A rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki. A bírság összege a szabálysértés súlyosságától és ismétlődésétől függ, de akár több tízezer forint is lehet.

Különösen súlyos eset, ha a jármű besorolása nem egyértelmű (pl. egy túlzottan erős elektromos roller), és a vezető nem rendelkezik a szükséges engedéllyel vagy biztosítással. Ilyenkor nemcsak a bicikliút jogosulatlan használata, hanem az engedély nélküli vezetés is felmerülhet.

Baleseti felelősség

Baleset esetén a felelősség megállapításakor döntő szempont, hogy a résztvevők betartották-e a bicikliút használatára vonatkozó szabályokat. A jogellenes magatartás (pl. tilosban járás) súlyosan befolyásolja a kártérítési felelősség megosztását.

Ha egy segédmotoros kerékpárral közlekedő személy balesetet okoz a bicikliúton, az alapvető KRESZ-szabály megszegése miatt a felelősség szinte teljes egészében őt terheli, függetlenül attól, hogy ki okozta a tényleges ütközést.

Ugyanez igaz a gyalogosokra is a kizárólagos kerékpárutakon. Ha egy gyalogos ok nélkül tartózkodik egy C10 táblával jelölt bicikliúton, és emiatt ütközés történik egy szabályosan közlekedő kerékpárossal, a gyalogosnak kell viselnie a jogi következményeket és a kártérítési kötelezettséget.

A jogi felelősség tisztázásához elengedhetetlen a pontos infrastruktúra ismerete. A gyalog- és kerékpárúton (G11) történő baleseteknél a figyelem hiánya, vagy a sebességhatár túllépése (30 km/h) a kerékpáros részéről minősülhet súlyos szabályszegésnek, míg a gyalogos részéről a hirtelen útra lépés vagy a szándékos akadályozás.

A tudatos közlekedés és az elsőbbségi szabályok

A KRESZ szabályainak puszta ismerete nem elegendő; a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen a tudatos és előzékeny magatartás. A bicikliút és a közös útfelületek használata folyamatos interakciót igényel a különböző közlekedők között.

Kitekintési kötelezettség és elsőbbség

Amikor a kerékpáros elhagyja a bicikliutat, vagy keresztezi a közutat (pl. egy gyalogátkelőhelyen), az elsőbbségi szabályok különösen bonyolulttá válhatnak. A bicikliút végén szinte mindig ki van téve az elsőbbségadás kötelező tábla (háromszög) vagy a stop tábla. Ez azt jelenti, hogy a kerékpárosnak minden esetben meg kell győződnie arról, hogy a közúton haladók számára nem jelent veszélyt.

Fontos megjegyezni: a kerékpáros számára a gyalogátkelőhely (zebra) nem jelent automatikus elsőbbséget a gépjárművekkel szemben, ha a kerékpáros a kerékpáron ülve halad át. A zebra a gyalogosok átkelését szolgálja. Ha a kerékpáros leszáll és tolja a kerékpárt, gyalogosnak minősül, és élvezheti az elsőbbséget. Ha azonban a kerékpáron ül, a gépjárműveknek nem kötelességük megállni. Ez a tévhit az egyik leggyakoribb baleseti forrás a bicikliút és a közút kereszteződésénél.

Viselkedés a gyalog- és kerékpárúton

Ahol a gyalogos és a kerékpáros egy útfelületen osztozik (G11), a tolerancia és az előzékenység a legfontosabb. A kerékpárosnak csökkentenie kell a sebességét, jeleznie kell az előzési szándékát (csengővel vagy szóban), és elegendő oldaltávolságot kell tartania a gyalogosoktól.

A gyalogosoknak pedig célszerű a sáv szélén haladniuk, és nem szabad hirtelen irányt változtatniuk, különösen ha gyermekekkel vagy kutyával közlekednek. Az osztatlan gyalog- és kerékpárút jellegéből adódóan a kerékpáros sebessége nem haladhatja meg a 30 km/h-t, de sűrű forgalom esetén ez a tempó is túl gyors lehet.

Összefoglaló táblázat a bicikliút használatáról

A jogi besorolások és a szabályok könnyebb áttekinthetősége érdekében az alábbi táblázatban összegezzük, melyik közlekedő milyen típusú útfelületet használhat a KRESZ alapján.

Közlekedő típusa Kerékpárút (C10) Gyalog- és kerékpárút (G11) Kerékpársáv (C16) Gyalogjárda
Hagyományos kerékpár Kötelező (ha az útirányba esik) Engedélyezett (max. 30 km/h) Kötelező Tilos (kivéve 12 év alatt, vagy gyermekszállítás esetén)
Elektromos rásegítésű kerékpár (Pedelec, max. 25 km/h, 300W) Kötelező Engedélyezett (max. 30 km/h) Kötelező Tilos
Segédmotoros kerékpár (Moped, Robogó) Tilos Tilos Tilos Tilos
Elektromos roller (Jogilag segédmotoros kategória) Tilos (Jogi szigor szerint) Tilos (Jogi szigor szerint) Tilos (Jogi szigor szerint) Tilos
Gyalogos Tilos (kivéve áthaladás) Engedélyezett (jogosult) Tilos Kötelező
12 éven aluli gyermek kerékpárral Kötelező Engedélyezett (gyaloglási sebességgel) Tilos (közút része) Engedélyezett (gyaloglási sebességgel)

A bicikliút és a közterület-használati engedélyek kérdése

Bár a KRESZ rögzíti, ki használhatja a bicikliutat, a gyakorlatban felmerülnek olyan helyzetek, amikor a kerékpáros infrastruktúra ideiglenesen más célra kerül felhasználásra. Ez tipikusan a közterület-foglalások, rendezvények vagy építkezések esetében fordul elő.

Amikor egy építkezés miatt a bicikliút egy szakaszát lezárják, a munkálatokat végző szervezetnek kötelessége a kerékpáros forgalmat terelő táblákkal és ideiglenes útfelülettel biztosítani. Ha a terelés a közútra viszi a kerékpárosokat, a KRESZ szabályai szerint kell haladniuk, de a terelésnek garantálnia kell a biztonságukat. Ha a bicikliút lezárása miatt kénytelenek a járdát használni, a gyalogosok biztonsága érdekében gyaloglási sebességgel kell haladniuk.

A rendezvények (pl. futóversenyek, felvonulások) esetében a hatóságok ideiglenesen felülírhatják a KRESZ szabályait. Ilyenkor a bicikliút használata az adott időszakban korlátozott vagy teljesen tiltott lehet, de erről minden esetben jól láthatóan kihelyezett táblákkal és közleményekkel kell tájékoztatni a közlekedőket.

A legfontosabb szempont a bicikliút használatának ideiglenes korlátozásakor: a kerékpárosoknak alternatív útvonalat kell biztosítani, amely nem veszélyezteti őket, és nem kényszeríti őket szabályszegésre (pl. autópálya-felhajtó használatára).

A kerékpáros infrastruktúra minősége és a használati jog

A kerékpáros infrastruktúra minősége befolyásolja a biztonságot.
A kerékpáros infrastruktúra minősége jelentősen befolyásolja a kerékpározás biztonságát és népszerűségét a városokban.

A KRESZ kimondja, hogy a bicikliút használata kötelező, ha az „közlekedésre alkalmas”. De mi minősül alkalmatlannak? Ez a pont gyakran szolgáltat vitát a kerékpárosok és a hatóságok között.

Ha a bicikliút burkolata súlyosan sérült, kátyús, vagy télen nincs letakarítva a hótól és jégtől, az már alkalmatlannak minősülhet. Ebben az esetben a kerékpáros jogszerűen használhatja a közutat, még akkor is, ha a C10-es tábla áll a szakaszon. Azonban ezt a döntést a kerékpárosnak kell meghoznia, és baleset esetén bizonyítania kell tudnia, hogy a bicikliút valóban használhatatlan állapotban volt.

Az alkalmasság fogalma magában foglalja a megvilágítást is. Sötétedés után egy rosszul megvilágított, kanyargós bicikliút balesetveszélyes lehet. Bár ez önmagában nem feltétlenül teszi alkalmatlanná az utat, a kerékpárosnak kötelessége a megfelelő világítóberendezések (első fehér, hátsó piros lámpa, prizmák) használata, különösen ha a bicikliút nem rendelkezik közvilágítással.

A bicikliutak tervezésekor és kivitelezésekor a helyi önkormányzatoknak és a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek kell gondoskodnia arról, hogy az infrastruktúra megfeleljen a jogszabályi előírásoknak, és ne kényszerítse a kerékpárosokat veszélyes manőverekre.

A kerékpárosok viselkedési kultúrája a bicikliúton

A KRESZ-szabályok betartása mellett a biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen a megfelelő viselkedési kultúra. A bicikliút használata során a kerékpárosoknak számos olyan tényezőre kell figyelniük, amelyek növelik a balesetek kockázatát.

Fülhallgató és mobiltelefon

Bár a KRESZ nem tiltja kifejezetten a fülhallgató használatát kerékpározás közben, a közlekedésbiztonsági szakemberek határozottan ellenzik azt. A bicikliút gyakran zajos környezetben helyezkedik el, és a hallás nagymértékben hozzájárul a veszélyforrások észleléséhez (pl. a hátulról érkező, gyorsabb kerékpáros csengője, vagy egy kereszteződésből érkező gépjármű zaja).

A mobiltelefon használata bicikliúton is hasonlóan veszélyes, mint az autóban. A KRESZ szerint a kerékpárosnak tilos menet közben kézben tartott mobiltelefont használnia. Ez a szabály érvényes a bicikliútra, kerékpársávra és a közútra is. A kézben tartott telefon elvonja a figyelmet, rontja a reakcióidőt, és egy kézzel való kormányzás miatt instabillá teszi a járművet.

Több kerékpár egymás mellett

A KRESZ általános szabálya szerint (54. § (1)) a kerékpárosoknak egymás mögött kell haladniuk. Ez a szabály érvényes a bicikliútra is, különösen ha az szűk. Két kerékpár egymás melletti haladása jelentősen csökkenti a sávszélességet, megakadályozza az előzést, és balesetveszélyt okozhat, ha szembejövő forgalom van.

Kivételt képez ez alól, ha a bicikliút szélessége ezt biztonságosan lehetővé teszi, de sűrű forgalom esetén az egymás mögötti haladás a kötelező. Ez a szabály különösen fontos a csoportos kerékpározás, vagy a családi kirándulások során.

A bicikliút használatának szabályai komplexek, és folyamatosan változnak az új közlekedési eszközök megjelenésével. A KRESZ pontos ismerete és a kölcsönös tisztelet a különböző közlekedők között elengedhetetlen a biztonságos és harmonikus közlekedéshez. Tisztában kell lenni azzal, hogy a bicikliút egy kijelölt útfelület, amelynek használata szigorú szabályokhoz kötött, és nem egy szabadon választott, általános közlekedési zóna.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Az ismeretek végtelen óceánjában a Palya.hu  az iránytű. Naponta frissülő tartalmakkal segítünk eligazodni az élet különböző területein, legyen szó tudományról, kultúráról vagy életmódról.

© Palya.hu – A tudás pályáján – Minden jog fenntartva.