Címlap Ajánló Mi az a Black Friday? Hasznos tippek, hogy elkerüld a buktatókat és valóban spórolj

Mi az a Black Friday? Hasznos tippek, hogy elkerüld a buktatókat és valóban spórolj

by Palya.hu
Published: Last Updated on 0 comment

A november negyedik péntekére eső esemény, amelyet ma már az egész világ a Black Friday néven ismer, régóta túlnőtte önmagát. Ami eredetileg egy amerikai hálaadás utáni hagyomány volt, mára globális kereskedelmi fesztivállá, a karácsonyi vásárlási szezon hivatalos nyitányává vált. Ez az időszak a fogyasztói izgalom csúcsa, amikor a boltok és webáruházak soha nem látott mértékű kedvezményeket ígérnek. A Black Friday azonban kétélű fegyver: valódi lehetőséget kínálhat a jelentős megtakarításra, de egyben tele van csapdákkal és buktatókkal, amelyek könnyen a tervezettnél nagyobb kiadásokhoz vezethetnek. Ahhoz, hogy a vásárlási lázban ne veszítsük el a fejünket, és valóban profitáljunk az akciókból, tudatos stratégiára és alapos felkészülésre van szükség.

A modern kereskedelem egyik legdinamikusabb napja ez, amely nem csupán a pénztárcánkra, hanem a pszichénkre is hat. A Fekete Péntek egy gondosan megtervezett marketinggépezet, amely a sürgősség és a hiány érzetére épít. Megértve ennek a jelenségnek a gyökereit és mechanizmusait, sokkal felkészültebben tudunk részt venni a vásárlási rohamon, elkerülve azokat a felesleges költekezéseket, amelyek utólag megbánást okoznak.

A Black Friday eredete és evolúciója

A Black Friday története nem az online akciók világában kezdődött, hanem jóval korábban, a 20. század közepén, az Egyesült Államokban. Bár sokan tévesen az arany árának zuhanásához kötik, a legelfogadottabb elmélet szerint a kifejezés a philadelphiai rendőrségtől származik az 1950-es években. A hálaadás (Thanksgiving) utáni pénteken olyan hatalmas tömeg zúdult a városra a karácsonyi bevásárlás és a haditengerészeti futballmeccs miatt, hogy a közlekedés megbénult. A rendőrök a napot „fekete pénteknek” nevezték el, utalva a rendkívüli forgalmi dugókra és a hosszú műszakokra.

A „Black Friday” eredetileg negatív felhanggal bírt, utalva a kaotikus tömegre és a közlekedési dugókra, mielőtt a kereskedők pozitív vásárlási eseménnyé formálták volna át.

A kereskedők később igyekeztek pozitívabb jelentést adni a kifejezésnek. A 80-as években elterjedt az a magyarázat, miszerint ez az a nap, amikor a boltok pénzügyi mérlege „vörösből” (veszteség) „feketébe” (nyereség) fordul. Ez a narratíva már sokkal jobban illeszkedett ahhoz a képhez, amit a fogyasztókban kialakítani szerettek volna: ez a nap jelenti az év legjövedelmezőbb időszakának kezdetét.

A globalizáció hatása: hogyan érkezett meg magyarországra

Az internet és az e-kereskedelem térnyerésével a Black Friday átlépte az amerikai határokat. Magyarországon az esemény viszonylag későn, a 2010-es évek elején kezdett el igazán gyökeret verni, elsősorban az online kereskedők, majd később a hagyományos áruházláncok révén. Az európai modell azonban eltér az amerikaitól: míg az Egyesült Államokban a fizikai boltokban zajló tömeges roham a jellemző, addig Magyarországon és Európában a hangsúly sokkal inkább az online vásárláson és a Cyber Monday-jel való összeolvadáson van.

A hazai kereskedelmi naptárban a Fekete Péntek akciók ma már nem feltétlenül korlátozódnak egyetlen napra. Gyakran találkozhatunk „Black Week” vagy „Black November” elnevezésekkel, amikor az akciók egy egész héten, vagy akár az egész hónapon át tartanak. Ez a kiterjesztés egyrészt enyhíti az informatikai rendszerek terhelését, másrészt tovább növeli a fogyasztói költést, elmosva a hagyományos vásárlási időszakok határait.

A Black Friday pszichológiája: a vásárlási kényszer mechanizmusai

A Black Friday nem pusztán gazdasági esemény, hanem kifinomult pszichológiai hadviselés a fogyasztó pénztárcája ellen. A kereskedők tudatosan alkalmaznak olyan technikákat, amelyek megkerülik a racionális döntéshozatalt, és azonnali cselekvésre ösztönöznek bennünket. Ezen mechanizmusok ismerete elengedhetetlen a tudatos vásárláshoz.

A sürgősség és a hiány illúziója (scarcity és urgency)

Talán a legfontosabb pszichológiai eszköz a sürgősség és a hiány érzetének keltése. A „Csak a készlet erejéig!” vagy a „Már csak 2 óráig érvényes!” feliratok aktiválják az agyunkban a veszteségtől való félelmet (FOMO – Fear of Missing Out). A vásárlók nem a termék valódi értékét veszik figyelembe, hanem azt, hogy elveszíthetik a lehetőséget a kedvezményre. Ez a nyomásgyakorlás az, ami a leggyakoribb oka a meggondolatlan vásárlásoknak.

A kereskedők gyakran mesterséges hiányt is teremtenek, korlátozva a legnépszerűbb termékek elérhetőségét. Ez a jelenség növeli a termék iránti vágyat, és igazolja a magas kockázatú, impulzív vásárlást. Ha egy terméket nehéz megszerezni, az agyunk automatikusan azt feltételezi, hogy az értékesebb.

Az árrögzítés (anchoring) szerepe

Az árrögzítés az egyik leghatékonyabb árképzési technika. Ez az jelenti, hogy a kereskedő a termék eredeti, magas árát (a horgonyt) feltünteti a kedvezményes ár mellett. Bár az eredeti ár gyakran eltúlzott vagy csak ritkán alkalmazott ár volt, a fogyasztó agya ehhez az elsőként látott, magas számhoz viszonyítja a kedvezményt. A 70%-os kedvezmény látványa sokkal vonzóbb, mint maga a végösszeg, függetlenül attól, hogy az ténylegesen jó ár-e.

Amikor egy termék eredeti árát látjuk áthúzva, a megtakarítás érzése pszichológiailag nagyobb jutalmat jelent, mint a tényleges pénzügyi haszon.

A Black Friday alatt a vásárlók hajlamosak a százalékos kedvezményre koncentrálni, ahelyett, hogy megvizsgálnák, mennyit is ér valójában a termék. Ez a mechanizmus a Black Friday buktatók egyik legfőbb forrása, mivel eltereli a figyelmet a tényleges piaci árakról.

A tömeg ereje és a szociális bizonyíték

Az online platformokon megjelenő visszaszámlálók, a „X ember nézi éppen ezt a terméket” feliratok, vagy a fizikai boltokban kialakuló sorok mind a szociális bizonyíték elvén alapulnak. Ha mások is vásárolnak valamit, az azt sugallja, hogy az jó üzlet. Ez a jelenség hajlamosítja a vásárlókat a nyájmentalitásra, ami a félelem és a versenyszellem keverékét generálja. Sokan csak azért vásárolnak meg egy terméket, mert azt látják, hogy mások is kapkodnak utána, még akkor is, ha valójában nincs rá szükségük.

A buktatók elkerülése: a valótlan akciók és az átverések

A Black Friday ígérete a hatalmas megtakarítás, de a valóságban a kedvezmények jelentős része nem olyan mértékű, mint amilyennek tűnik. A tudatos vásárlónak fel kell ismernie a kereskedők által alkalmazott trükköket, hogy elkerülje a felesleges kiadásokat és a rossz minőségű termékeket.

Ármanipuláció és a „hamis” kedvezmények

A leggyakoribb Black Friday buktató az ármanipuláció. Egyes kereskedők a Black Friday előtti hetekben mesterségesen megemelik a termékek árát, hogy aztán a Black Friday napján ugyanarra az árra csökkentsék le, mint amennyibe korábban kerültek. Ezt a gyakorlatot nevezzük „hamis akciónak” vagy „árugráltatásnak”.

Az Európai Unióban és így Magyarországon is, a fogyasztóvédelmi szabályozás egyre szigorúbb e téren. A 2022-ben bevezetett jogszabályok előírják, hogy a kedvezmény mértékét az elmúlt 30 nap legalacsonyabb árához képest kell feltüntetni. Ennek ellenére a kereskedők még mindig találhatnak kiskapukat, például a termék rövid ideig tartó, még alacsonyabb árának beállításával, vagy a termékcsoport változtatásával. A valódi spórolás érdekében elengedhetetlen az árkövetés.

Black Friday-specifikus termékek (BF modellek)

Gyakori jelenség, különösen az elektronikai cikkek piacán, hogy a gyártók kifejezetten a Black Friday időszakára dobnak piacra olyan modelleket, amelyek látszólag nagy kedvezménnyel kaphatók. Ezek a termékek külsőre azonosak lehetnek a prémium kategóriás termékekkel, de belsőleg gyengébb minőségű alkatrészeket tartalmaznak (pl. kevesebb RAM, régebbi processzor, gyengébb kijelző). Ezeket nevezzük Black Friday modelleknek.

A vásárló azt gondolja, hogy egy prémium terméket szerez meg óriási kedvezménnyel, miközben valójában egy alacsonyabb minőségű, alacsonyabb előállítási költségű változatot vásárol. Mindig ellenőrizzük a pontos modellszámot, és hasonlítsuk össze a specifikációkat a korábban piacra dobott verziókkal, hogy elkerüljük a minőségi kompromisszumokat.

Garancia és visszaküldés a roham idején

A Black Friday idején vásárolt termékekre is ugyanazok a garanciális és jótállási szabályok vonatkoznak, mint az év bármely más napján vásárolt termékekre. Azonban a logisztikai és ügyfélszolgálati terhelés miatt a jótállási ügyintézés vagy a termék visszaküldése sokkal lassabb és nehézkesebb lehet. Mindig ellenőrizzük a bolt visszaküldési szabályzatát, különösen ha az eltér a törvényben előírt 14 napos elállási jogtól.

Egyes kereskedők korlátozhatják a visszaküldési időt vagy csak levásárolható utalványt kínálhatnak a pénz visszatérítése helyett. Ezek a feltételek különösen fontosak, ha ajándékot vásárolunk, amelyet csak a karácsonyi ünnepek után ajándékozunk oda.

A Black Friday-en vásárolt termékekre vonatkozó elállási jog (14 nap) törvényileg garantált. Ne engedjük, hogy a kereskedő korlátozza ezt a jogot az akcióra hivatkozva.

A tudatos Black Friday stratégia: 5 lépés a valódi spórolásért

Tervezz előre, és ne hagyd magad elcsábítani!
A Black Friday eredetileg az amerikai hálaadás utáni napra esik, amikor a boltok kedvezményeket kínálnak a vásárlóknak.

A sikeres Black Friday vásárlás kulcsa nem az, hogy minél többet vásároljunk, hanem az, hogy azokat a termékeket vásároljuk meg, amelyekre valóban szükségünk van, a lehető legkedvezőbb áron. Ehhez precíz, katonás rendben végrehajtott előkészületek szükségesek.

1. Készítsünk költségvetést és priorizáljunk

A legelső és legfontosabb lépés a költségvetés meghatározása. Döntsd el, mekkora összeget szánsz a Black Friday vásárlásokra, és ragaszkodj ehhez a kerethez. Ezt követően készíts egy részletes listát a megvásárolandó termékekről, szigorúan elkülönítve a „szükséges” és a „szeretném” kategóriákat.

A priorizálás során érdemes azt is figyelembe venni, hogy mely termékek esetében várható a legnagyobb megtakarítás. Általában az elektronikai cikkek, a drágább háztartási gépek és a márkás ruházati termékek azok, ahol a százalékos kedvezmény valóban jelentős összeget jelent. Az apróbb, olcsóbb cikkek impulzusvásárlása gyakran felborítja a költségvetést anélkül, hogy érdemi spórolást eredményezne.

Prioritás Termékkategória Indoklás
1. (Kötelező) Nagy értékű elektronikai cikkek (TV, Laptop) Legnagyobb pénzügyi megtakarítás érhető el.
2. (Szükséges) Raktározható fogyóeszközök (kávé, mosószer) Hosszú távú spórolás a rendszeres kiadásokon.
3. (Kívánt) Ruházat, játékok, nem sürgős fejlesztések Csak a keret túllépése nélkül vásárolható meg.

2. Az árkövetés művészete és a referenciapont meghatározása

Ahhoz, hogy felismerjük a valódi akciókat, tudnunk kell, mi volt a termék ára a Black Friday előtti hetekben, sőt, hónapokban. Használjunk árösszehasonlító oldalakat (pl. Árukereső, Olcsóbbat) és böngészőbővítményeket, amelyek rögzítik az árelőzményeket. Ezek a segédeszközök azonnal leleplezik a mesterséges áremeléseket.

A Black Friday tippek közül ez a legfontosabb: ne dőljünk be a százalékoknak, hanem a konkrét végösszegre fókuszáljunk. Ha egy termék 50% kedvezménnyel 100 000 Ft, de tudjuk, hogy az elmúlt fél évben 95 000 Ft-ért is kapható volt, akkor az akció valójában hamis. Csak azt a terméket vegyük meg, amelynek ára a történelmi mélypont közelében van.

3. Előzetes regisztráció és kosár előkészítése

A Black Friday alatt a sebesség kulcsfontosságú, különösen a legnépszerűbb, korlátozott darabszámú termékek esetében. Ne a vásárlás pillanatában kezdjünk el regisztrálni vagy címet beírni. Hozzunk létre előre felhasználói fiókot az összes releváns webáruházban, és mentsük el a szállítási és számlázási adatokat.

Helyezzük a listán szereplő termékeket a kosárba vagy a kívánságlistára már a Black Friday előtti napokban. Így, amikor az akció elindul, csak ellenőrizni kell az árat, és egyetlen kattintással véglegesíteni a vásárlást. Ez a módszer minimalizálja a kockázatát annak, hogy a termék elfogy, miközben mi a fizetési adatokkal bajlódunk.

4. A hírlevelek és a korai hozzáférés kihasználása

Sok kereskedő, különösen a márkás áruházak, a legjobb akciókat először a hírlevél feliratkozóknak vagy a törzsvásárlói program tagjainak teszik elérhetővé. A Black Friday előtt érdemes feliratkozni a kedvenc boltjaink hírleveleire (akár egy ideiglenes e-mail címmel), hogy már órákkal, vagy akár egy nappal azelőtt értesüljünk a kedvezményekről, mielőtt azok a nagyközönség számára is elérhetővé válnának. Ez a korai hozzáférés jelentős előnyt jelent a legkeresettebb termékek megszerzésében.

5. A fizetési módszer optimalizálása és a biztonság

A gyorsaság mellett a biztonság is létfontosságú. Válasszunk olyan fizetési módot, amely gyors és megbízható. Az egykattintásos fizetési megoldások (pl. bankkártya adatok mentése vagy digitális pénztárcák használata) a leggyorsabbak. Azonban online vásárláskor mindig ellenőrizzük, hogy az adott oldal rendelkezik-e SSL tanúsítvánnyal (a böngészőben a lakat ikon látható), különösen, ha új webáruházról van szó.

Ha bizonytalanok vagyunk egy ismeretlen webshop hitelességében, használjunk olyan fizetési módot, amely nagyobb védelmet nyújt, mint például a PayPal, amely vásárlói védelmet biztosít, vagy válasszuk az utánvételes fizetést, ha van rá lehetőség. Soha ne adjunk meg feleslegesen sok személyes adatot, és ne kattintsunk gyanús e-mailekben lévő linkekre, amelyek Black Friday akciókat ígérnek (lásd: adathalászat).

A Black Friday gazdasági hatásai és a fenntarthatóság kérdése

A Black Friday nem csupán a vásárlókról és a kereskedőkről szól, hanem makrogazdasági és társadalmi hatásai is vannak. A fogyasztói kultúra és a fenntarthatóság szempontjából is érdemes megvizsgálni ezt a jelenséget.

A kiskereskedelem év végi teljesítménye

A Black Friday a kereskedők számára az év legfontosabb időszaka, amely nagymértékben befolyásolja az éves eredményeket. A negyedik negyedév (Q4) bevételei gyakran meghaladják az év többi részének bevételeit. A Black Friday stratégiai célja nem csupán az azonnali nyereség maximalizálása, hanem az is, hogy a vásárlókat bevonzzák a karácsonyi vásárlási ciklusba.

Azonban a nagy kedvezmények miatt a kereskedők profitmarzsa jelentősen csökkenhet. Ezért is láthatunk olyan stratégiákat, mint a „doorbuster” ajánlatok: néhány kiemelkedően alacsony áron kínált termék bevonzza a vásárlókat, akik aztán a kosarukba tesznek más, teljes áron vagy kisebb kedvezménnyel kínált termékeket is. A valódi profit a kiegészítő vásárlásokból származik.

A környezeti lábnyom és a „zöld péntek” mozgalom

A Black Friday hatalmas környezeti terhelést jelent. A tömeges termelés, a szállítás és a csomagolás mind hozzájárulnak a szén-dioxid-kibocsátáshoz és a hulladéktermelés növekedéséhez. A vásárlási láz gyakran felesleges termékek megvásárlásához vezet, amelyek rövid időn belül a szemétben végzik.

Erre válaszul jött létre a Green Friday (Zöld Péntek) mozgalom, amely a fenntartható és etikus vásárlásra hívja fel a figyelmet. Egyes márkák és kereskedők úgy döntenek, hogy nem vesznek részt a Black Friday őrületben, vagy éppen a bevételük egy részét környezetvédelmi célokra fordítják. A tudatos fogyasztó számára érdemes megfontolni, hogy a vásárlás során az ár mellett a termékek eredetét, tartósságát és a gyártó etikai elveit is figyelembe veszi-e.

A fenntartható vásárlás azt jelenti, hogy a Black Friday alatt olyan tartós, minőségi termékekre fókuszálunk, amelyekre hosszú távon szükségünk van, nem pedig impulzív, rövid életű cikkekre.

Online vásárlás (e-commerce) vs. fizikai boltok rohamai

Bár a Black Friday hagyományosan a fizikai boltok tömeges rohamáról szólt, a modern vásárlási élmény egyre inkább az online térbe tolódik. Mindkét vásárlási forma más-más kihívásokat és előnyöket rejt.

Az online vásárlás előnyei és veszélyei

Az online vásárlás kényelmes, lehetővé teszi az azonnali árösszehasonlítást és elkerülhetjük a tömeget. Az e-kereskedelem növekedése miatt a legtöbb valódi Black Friday kedvezmény ma már az interneten található.

Előnyök:

  • Átláthatóság: Könnyedén ellenőrizhetjük a termékárakat több webshopban is.
  • Kényelem: Vásárlás otthonról, sorban állás nélkül.
  • Elállási jog: A 14 napos indoklás nélküli elállási jog (visszaküldés) törvényileg garantált.

Veszélyek (Cybersecurity):

A Black Friday idején megnő az adathalász támadások száma. A bűnözők hamis webshopokat hoznak létre, amelyek megtévesztésig hasonlítanak az eredeti oldalakra, vagy megtévesztő e-maileket küldenek. Mindig ellenőrizzük az URL-címet, és soha ne adjunk meg banki adatokat olyan oldalon, amely nem megbízható.

A fizikai boltok speciális ajánlatai

Bár az online tér dominál, a fizikai boltok is kínálnak egyedi „doorbuster” ajánlatokat, amelyeket csak az üzletben lehet megvásárolni, általában a nyitás első óráiban. Ezek a termékek gyakran rendkívül limitált számban állnak rendelkezésre, ami a vásárlók közötti versenyhez vezet.

A fizikai vásárlás előnye, hogy azonnal megkapjuk a terméket, és személyesen ellenőrizhetjük a minőségét. Ha valaki kifejezetten a leginkább leárazott, korlátozott darabszámú termékre hajt, érdemes lehet a korai sorban állást választania, de csak akkor, ha a termék ára és szükségessége igazolja az erőfeszítést.

Fogyasztóvédelem és jogi tudnivalók

A Black Friday vásárlási lázában sokan elfelejtik, hogy a vásárlás jogi aktus is, és mint ilyen, számos fogyasztóvédelmi szabály vonatkozik rá. A magyar és európai jogszabályok ismerete alapvető a Black Friday buktatók elkerüléséhez.

A 14 napos elállási jog

A távollevők között kötött szerződésekre vonatkozó jogszabályok értelmében, ha online vásárolunk (interneten, telefonon, katalóguson keresztül), 14 naptári napunk van arra, hogy indoklás nélkül elálljunk a vásárlástól. Ez az időszak a termék átvételétől számít. Ez a jog kiterjed a Black Friday akcióban vásárolt termékekre is. A kereskedőnek ezen időszak alatt vissza kell fizetnie a teljes vételárat, beleértve a szállítási költséget is.

Fontos tudni, hogy vannak kivételek, amelyekre nem vonatkozik az elállási jog. Ilyenek például a lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvételek, számítógépes szoftverek, vagy a gyorsan romló élelmiszerek. A higiéniai termékek (pl. bontott fülhallgatók, kozmetikumok) esetében is gyakran érvényesítenek korlátozásokat.

Jótállás és szavatosság

A tartós fogyasztási cikkekre (pl. elektronika, háztartási gépek) kötelező jótállás vonatkozik, amelynek időtartama a vételártól függően 1, 2 vagy 3 év lehet. A Black Friday-en vásárolt termékekre is érvényesek ezek a szabályok. Ha a termék hibás, a vásárlónak joga van javítást, cserét, árleszállítást vagy végső esetben a vételár visszatérítését kérni.

A vásárlás során mindig őrizzük meg a számlát és a jótállási jegyet. A garanciális feltételek ellenőrzése különösen fontos a BF-specifikus modellek vásárlásakor, mivel ezeknél a termékeknél a későbbi szervizelés és alkatrészellátás is problémás lehet.

A vásárlási stratégia finomhangolása: a részletek ereje

A részletek figyelembevételével a vásárlási stratégia hatékonyabbá válik, és így még nagyobb megtakarítást érhetsz el.

A sikeres Black Friday nem csak a nagy akciók megtalálásáról szól, hanem a finom részletekről is, amelyek jelentős összegeket takaríthatnak meg a végső elszámolásnál.

A kuponok és a halmozott kedvezmények

Néha a Black Friday akciók halmozhatók más kedvezményekkel, például hűségpontokkal vagy kuponkódokkal. Vásárlás előtt mindig keressünk rá az adott bolt nevére és a „kuponkód” szavakra. Egyes webshopok engedélyezik, hogy az amúgy is akciós árra még további 5-10% kedvezményt adjunk kuponnal.

Ellenőrizzük a hűségprogramok aktuális állapotát. Ha van a birtokunkban fel nem használt hűségpont, a Black Friday ideális alkalom lehet annak beváltására, maximalizálva ezzel a valódi spórolást. Figyelem: sok webshop a Black Friday idejére felfüggeszti a kuponkódok és hűségpontok felhasználását, ezért ezt előre tisztázni kell.

A szállítási költség optimalizálása

A Black Friday során gyakran előfordul, hogy a vásárlók nagy kedvezményeket érnek el, de a szállítási költség végül felemészti a megtakarítást. Keressük azokat a boltokat, amelyek ingyenes szállítást kínálnak egy bizonyos érték felett, vagy vegyük igénybe az ingyenes átvételi pontokat (pl. csomagautomatákat).

Ha több terméket is vásárolnánk, érdemes lehet egyetlen, nagyobb rendelést leadni, hogy csak egyszer kelljen szállítási díjat fizetni. Ha pedig több különböző webshopból vásárolunk, minden esetben kalkuláljuk bele a szállítási díjakat a teljes költségvetésbe, mielőtt az akciók varázsa elragadna minket.

A visszaszámlálás és az időzítés kihasználása

A Black Friday akciók gyakran szakaszosan indulnak. Egyes boltok már csütörtök este, mások pontban éjfélkor, megint mások péntek reggel 8 órakor kezdik a kedvezményeket. Ismerjük meg a kiválasztott bolt stratégiáját, és állítsunk be emlékeztetőket a legfontosabb termékek indulási idejére. A legkeresettebb termékek gyakran az első órában elfogynak, így a pontos időzítés létfontosságú.

Black Friday vs. Cyber Monday és a kiterjesztett akciók

A Black Friday már nem egyetlen nap, hanem egy vásárlási maraton. Fontos megérteni a Black Friday, a Cyber Monday és a kiterjesztett akciók közötti különbségeket, hogy ne érezzük azt, hogy lemaradtunk egy jobb ajánlatról.

Cyber Monday (hétfő)

A Cyber Monday a Black Friday-t követő hétfőn tartott online vásárlási esemény. Eredetileg a kisebb, online fókuszú kereskedők válasza volt a nagy áruházak Black Friday rohamára. Ma már a legtöbb nagy szereplő mindkét napon kínál akciókat, de van némi különbség a fókuszban.

A Cyber Monday gyakran jobban fókuszál a kisebb elektronikai cikkekre, szoftverekre, online szolgáltatásokra és a divatra. Ha a listánkon szerepelnek digitális termékek, előfizetések vagy kiegészítők, érdemes lehet kivárni a hétfőt. Sok webshop a hétvégét a Black Friday készletek kiárusítására használja, majd hétfőn új, digitálisabb fókuszú akciókkal áll elő.

Black November és a korai akciók

Egyre gyakoribb, hogy a kereskedők már november elején elindítják az akciókat. Ezek az úgynevezett „korai Black Friday” ajánlatok. Ezek a korai akciók általában kevésbé agresszívak, de kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy elkerüljük a Black Friday pénteki rohanását, és nyugodtan, stresszmentesen vásároljunk.

Ha a listán szereplő termék november elején már kedvezményes áron kapható, érdemes megfontolni a korai vásárlást, különösen, ha a termék nem tartozik a legkeresettebb kategóriába. Ezzel elkerülhetjük a készlethiány kockázatát, és garantáltan megkapjuk a terméket a karácsonyi szezon előtt.

Esettanulmányok: mit vásároljunk és mit ne a Black Friday alatt

Nézzünk néhány konkrét példát arra, hogy mely termékkategóriákban érdemes igazán keresni a kedvezményeket, és hol kell a leginkább óvatosnak lennünk.

A legjobb termékkategóriák a spóroláshoz

A legnagyobb százalékos kedvezmények gyakran ott érhetők el, ahol a termékek marginja magas, vagy ahol a kereskedőnek nagy raktárkészletet kell felszámolnia.

1. Prémium elektronika (TV-k, fejhallgatók, okosórák)

A nagy képernyős TV-k és a csúcskategóriás audio termékek esetében a Black Friday kínálja a legjobb árakat az egész évben. A gyártók gyakran az új modellek bevezetése előtt árazzák le az előző generációs termékeket, amelyek még mindig kiváló minőségűek. Itt a valódi spórolás több tízezer forintot is jelenthet.

2. Háztartási nagygépek

Mosógépek, hűtők, sütők. Ezek a termékek drágák, ritkán vásároljuk őket, és a szállítási költségük magas. A Black Friday akciók itt nem csak a vételárból faragnak le, hanem sok esetben ingyenes szállítást vagy beüzemelést is kínálnak, ami jelentős plusz megtakarítást jelent.

3. Szoftverek és online szolgáltatások

Antivírus programok, felhőalapú tárhelyek, online tanfolyamok és előfizetések gyakran 50-70%-os kedvezménnyel kaphatók a Cyber Monday és a Black Friday időszakában. Ha terveztük egy online tanfolyam megvásárlását, ez a legjobb időpont.

A termékek, ahol legyünk óvatosak

Bizonyos termékkategóriák esetében a kedvezmények gyakran megtévesztőek, vagy a minőség nem garantált.

1. Ruházat és divat

Bár a ruházati üzletek hatalmas kedvezményeket hirdetnek (pl. 50%), ezek az akciók gyakran a szezonon kívüli, vagy a kevésbé népszerű termékekre vonatkoznak. A legújabb kollekciók ritkán kaphatók igazán nagy kedvezménnyel. Óvatosnak kell lennünk a minőségi kompromisszumokkal.

2. Kisebb kiegészítők és adapterek

Az apróbb elektronikai kiegészítők (kábelek, adapterek, tokok) gyakran csak néhány százalékkal olcsóbbak, de a vásárlási lázban hajlamosak vagyunk megvenni őket a fő termékkel együtt, anélkül, hogy ellenőriztük volna a piaci árukat. Ez apró, felesleges kiadások összegződéséhez vezethet.

3. Játékok és gyűjtői cikkek

A legkeresettebb karácsonyi játékok ritkán kaphatók nagy kedvezménnyel, mivel a kereskedők tudják, hogy a szülők megveszik őket teljes áron is. Ha akciót látunk egy népszerű játékon, ellenőrizzük az ártörténetet, mert könnyen lehet, hogy a kedvezmény a Black Friday előtti mesterséges áremelés eredménye.

Az utolsó ellenőrzés: a sikeres vásárlás 10 pontja

A Black Friday vásárlás előtt érdemes egy gyors ellenőrző listát átfutni, hogy biztosan elkerüljük a csapdákat, és valóban a lehető legtöbbet spóroljuk meg.

  1. Költségvetés rögzítése: Csak azt a pénzt költsd el, amit előre meghatároztál.
  2. Lista szigorú betartása: Ne térj el a listától, kerüld az impulzusvásárlásokat.
  3. Ártörténet ellenőrzése: Használj árösszehasonlító oldalt a valódi kedvezmény megállapításához.
  4. Modellszám ellenőrzése: Győződj meg róla, hogy nem Black Friday-specifikus, gyengébb minőségű modellt vásárolsz.
  5. Regisztráció előkészítése: Előre töltsd ki a szállítási és fizetési adatokat a gyors vásárlás érdekében.
  6. Hírlevél előnyök: Használd ki a korai hozzáférést biztosító hírleveleket.
  7. Fizetési biztonság: Csak megbízható oldalon adj meg bankkártya adatokat.
  8. Garancia és visszaküldés: Ellenőrizd a bolt visszaküldési és jótállási feltételeit.
  9. Szállítási költség: Kalkuláld bele a szállítási díjat a teljes árba.
  10. Pihenj és várj: Ha bizonytalan vagy, várj 10 percet. Ha még mindig akarod, vedd meg. A tudatos döntés mindig jobb, mint a pánikvásárlás.

A Black Friday egy izgalmas, de kimerítő vásárlási esemény. A kulcs a felkészültség, a racionalitás megőrzése és a piaci mechanizmusok ismerete. Ha ezeket a Black Friday tippeket követjük, garantáltan a vásárlási őrület nyertesei leszünk, elkerülve a buktatókat, és valóban jelentős összegeket spórolva meg a karácsonyi szezon előtt.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Az ismeretek végtelen óceánjában a Palya.hu  az iránytű. Naponta frissülő tartalmakkal segítünk eligazodni az élet különböző területein, legyen szó tudományról, kultúráról vagy életmódról.

© Palya.hu – A tudás pályáján – Minden jog fenntartva.